Sinds afronden van mijn studie aan de kunstacademie combineer ik het makerschap met docentschap. Die twee voeden en beïnvloeden elkaar. Vaak onderzoek ik met studenten thema’s en materialen die relevant zijn voor mijn eigen praktijk. In mijn lessen ligt de focus op het verbreden van het maakproces van de studenten, het ontwikkelen van eigen beeldtaal en thematiek, en natuurlijk het grote vorm-vs-inhoud vraagstuk. Via opdrachten probeer ik de studenten nieuwe mogelijkheden in zichzelf te laten vinden.

Residenties voor studenten

Sinds 2022 organiseer ik voor de tweede- en derdejaars studenten van Creative Writing ArtEZ een korte residentie/projectweek. Twee keer gingen we naar Wenen, twee keer vond de projectweek plaats in eigen land.

In 2023 was de samenwerking met kunstenaar en dichter Mihret Kebede een belangrijk onderdeel van de projectweek. Tijdens deze intensieve week werkten de studenten uit Arnhem samen met studenten van de Akademie der bildenden Künste en de Schule für Dichtung. De opdracht van deze projectweken is telkens, geïnspireerd op Rebecca Solnits A Fieldguide to Getting Lost:

verdwaal (zonder smartphone) geef je over aan de leegte en vind datgene waarvan je niet wist dat je het zocht

a walk through vienna with tex rubinowitz
arrival in covid times at schule fur dichtung
class with orhan kipcak at the praterpark
birdwatching with klaus nüchtern
open classroom at schule fur dichtung
students prepare for final presentations

2022 - Birdwatching in Vienna

(c) all photos by harriet nachtmann / sfd

teaching with Mihret Kebede
with tomash schoiswohl and mihret kebede
students preparing collective lunch at Tozomia
solar cooking at tozomia
proud class at the final presentations

2023 – Pata Physical Encounters

Een uitgebreide documentatie van deze reis is te vinden op de website van Schule für Dichtung.

onderzoek: intrinsieke motivatie bij studenten in het kunstvakonderwijs

Deurklink en deurpost bij Academie der bildenden Künste, Wien

In 2024 heb ik mijn lesbevoegdheid voor het HBO behaald aan de Gerrit Rietveld Academie. Tijdens deze opleiding (BKE + BDB) deed ik onderzoek naar (het wegblijven van) intrinsieke motivatie bij studenten aan kunstacademies, een onderwerp waar ik nog lang niet over uitgepraat ben. Een van de dingen die ik tijdens dit onderzoek ontwikkelde is een gereedschapskist voor docenten om meer inzicht te krijgen in de vormen van motivatie studenten en er vervolgens met hen mee te spelen. Het grote inzicht is hier:

Het is niet jouw schuld dat je niet gemotiveerd bent; het is wel jouw verantwoordelijkheid om er iets mee te doen.

Ook buiten het kunstvakonderwijs kan meer inzicht in motivatie een enorme verrijking zijn. Ik kom er graag over vertellen tijdens een workshop of lezing. Neem contact met mij op als je denkt dat ik iets voor je (onderwijs)instituut/ bedrijf/stichting kan betekenen.